Nieuws

Op deze pagina vindt u een overzicht van recente ontwikkelingen, persberichten en ander nieuws.

Nieuwe lichting bestelwagens

23 April '14

Deze maand vernieuwen zowel Citroën, Fiat, Iveco, Opel, Peugeot en Renault hun busje.

Nemen we ook de iets grotere Iveco mee, dan kan je zeggen dat het halve bestelwagenlandschap werd vernieuwd. Dat komt niet alleen door de stortvloed aan nieuwe modellen, maar ook omdat het aanbod in de busjeswereld een stuk kleiner is dan bij gewone auto’s. Iets wat trouwens gecompenseerd wordt door meer varianten van eenzelfde model. Dat komt omdat een aannemer nu eenmaal andere noden heeft dan een elektricien.

We beginnen bij het bespreken van het bestelwagen nieuws bij Citroën en Peugeot. Anders dan bij het personenwagengamma blijven die voorlopig dezelfde modellen voeren. En dus krijgen de Citroën Jumper (eigenlijk geen geruststellende modelnaam als er waardevolle goederen vervoerd moeten worden) en Peugeot Boxer tegelijkertijd een facelift. De update kenmerkt zich door LED verlichting en een herziene neuspartij, die volgens de Fransen veiliger zou moeten zijn voor voetgangers. Ook het interieur werd vernieuwd, met als hoogtepunt een multimediascherm in het midden van de console.

Als aandrijving zorgen zogeheten e-HDi motoren, waarbij de ‘e’ betekent dat er in stadsverkeer tot een halve liter minder diesel wordt verstookt. Er kan worden gekozen uit een 2,2 liter exemplaar met 110 pk en 250 of 320 Nm plus een 3.0 HDi met 180 pk en 400 Nm. De Jumper en Boxer worden voortaan met extra veiligheidssnufjes uitgerust, zoals Hill Descent Control, Lane Departure Warning en Traction Control.

Citroën en Peugeot werken al sinds eind jaren 70 samen met Fiat voor de bouw van de bestelwagen. Het is dus geen verrassing dat ook de Italiaanse versie (Ducato genaamd) werd opgefrist. Onder de kap van de Fiat vinden we MultiJet motoren met 115, 130 of 150 pk. In Noord Amerika zal de Ducato verkocht gaan worden als Ram; het bedrijfswagen label van dochter Chrysler.

Iveco, dat ook tot het Fiat concern behoort, heeft haar Daily een facelift gegeven. De New Daily moet 5 procent zuiniger zijn dan het oude model en ook meer comfort (in de vorm van een stiller interieur en verbeterde ergonomie) bieden aan de inzittenden. In de 3 verschillende versies kan de ondernemer 11, 18 en 20 kubieke meter aan spullen kwijt.

Het Duits/Franse duo Opel/Renault gaat een stap verder dan een facelift en heeft een compleet nieuwe generatie Vivaro/Trafic ontwikkeld die 21 centimeter langer is dan het oude model. Die ging alweer 13 jaar mee, dus het werd wel tijd voor een vers ontwerp. Behalve extra laadruimte, waardoor er nu 3 Europallets tegelijkertijd kunnen worden vervoerd, biedt de nieuwe editie ook een hoogwaardiger interieur. Het is nu mogelijk om zaken als een smartphone, tablet of laptop te integreren en daarnaast werd de ergonomie verbeterd.

Renault was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de motoren en heeft haar nagelnieuwe 1.6 dCi unit met dubbele turbo in de bestelwagen gelepeld. Afhankelijk van de versie is er 120 of 140 pk beschikbaar. Er is ook een 1,6 liter dieselversie met slechts één turbo: daarvan bedraagt het vermogen 90 of 115 pk. De trekkracht bevindt zich tussen de 260 en 340 Nm, terwijl de zuinigste variant niet meer dan 5,7 liter/100 km zou verbruiken. Dat betekent een CO2-uitstoot van 149 gram/km.

Lees verder

Facelift voor Mini Countryman

16 April '14

Mini heeft de Countryman een subtiele facelift gegeven.

Om de uiterlijke wijzigingen te kunnen detecteren, moet je 2 keer kijken, maar onderhuids heeft Mini een grote schoonmaak gehouden. Daardoor zijn er nu 2 versies van de Countryman met tot 20 procent verlaagde bijtelling.

Volgens Mini verbruikt de Countryman nu tot 15 procent minder brandstof. De One D en de Cooper D uitvoeringen kennen voortaan een CO2-uitstoot van 111 gram/km waarmee zij in aanmerking komen voor 20 procent bijtelling.

Daarnaast heeft de motor van de Cooper S uitvoering een oppepper gekregen: het 1,6 liter turboblok is voortaan 190 pk. De Countryman heeft in het kader van de facelift niet de 2,0 liter unit uit de Cooper S hatchback gekregen; dat zou tot (te) hoge aanpassingkosten hebben geleid. De overige versies werden niet sterker.

De modeljaar 2015 uitvoering van de Countryman kan worden herkend aan een nieuwe grille. De All4 look van de vierwiel aangedreven versies (zwarte wielkastranden, kunststoffen bescherming onder de bumpers, bredere dorpels) is nu ook voor de voorwiel aangedreven exemplaren beschikbaar. Verder zijn er nieuw ontworpen lichtmetalen velgen en andere metallic lakkleuren: Jungle Green, Midnight Grey en Starlight Blue.

De standaarduitrusting is uitgebreid met een bandenspanningcontrolesysteem, verwarmbare buitenspiegels en in hoogte verstelbare voorstoelen. Ook zijn er meer optiemogelijkheden. Voortaan kan er bijvoorbeeld worden gekozen uit Xenon verlichting, adaptieve bochtverlichting, LED mistlampen (met LED dagverlichting), een panoramadak, een sportonderstel, een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel, een Harman Kardon geluidsinstallatie en schakelflippers voor de automatische transmissie. Ook is het voortaan mogelijk om de sierlijsten rond de lichtunits in Piano Black te bestellen.

In Nederland wordt de Countryman standaard geleverd met 5 zitplaatsen, waarbij de achterbank neerklapbaar is in 3 delen (in 40:20:40 verhouding) en verschuifbaar in lengterichting over 13 centimeter. De marktintroductie in ons land is gepland voor juni, zo laat Mini weten. De levering start een maand later.

Lees verder

Mercedes-Benz MLC valt X6 aan

10 April '14

Hier ziet u de eerste afbeelding van de Mercedes-Benz MLC.

Dit model maakt onderdeel uit van een groot modellenoffensief van het Duitse premiummerk. Met de MLC wil Mercedes-Benz de BMW X6 gaan beconcurreren. Een conceptversie zal later deze maand op de Auto China tentoonstelling in Peking worden getoond.

De MLC is gebaseerd op de ML maar spreekt volgens topman Dieter Zetsche van Mercedes-Benz (foto) een andere doelgroep aan. Hij voorziet een groot afzetpotentieel voor de coupéachtige SUV. Mercedes-Benz zal in de komende 6 jaar 12 geheel nieuwe modellen introduceren waarmee extra marktsegmenten betreden kunnen worden.

Het is de bedoeling dat de MLC in 2015 op de markt komt. Hij zal in de Verenigde Staten gebouwd gaan worden, waar Mercedes-Benz in Alabama een fabriek heeft. Audi werkt aan een soortgelijke coupéachtige SUV, de Q6. BMW noemt haar X6 overigens een Sports Activity Coupe.

Van buiten is de MLC onmiskenbaar een Mercedes-Benz: we zien het familiegezicht dat we inmiddels kennen van de A-, CLA- en GLA-klasse. Topmodel van de reeks wordt een opgepompte AMG versie. Daarmee gaat het merk de degens gaan kruisen met de X6 M. Meer details over het studiemodel geeft Mercedes-Benz vrij in de aanloop naar de start van de autoshow van Peking die van 21 tot 29 april gehouden wordt.

Lees verder

Prijsindicatie BMW M4 Cabrio

5 April '14

Het was een kwestie van tijd: de introductie van de BMW M4 Cabriolet.

Zowel met de ‘gewone’ M4 (de Coupé) hebben we immers al kennis kunnen maken, evenals met de minder potente uitvoeringen van de open 4-serie. Voor liefhebbers van BMW’s hardcore ‘M’ modellen kan de zomer nu beginnen.

Het recept is zoals gezegd bekend: een combinatie van de carrosserie van de 4-serie Cabriolet met de aandrijflijn van de M4. Dat betekent dat BMW gebruik maakt van een stalen dakconstructie met 3 panelen. In gesloten vorm is de M4 Cabriolet (hoewel over smaak niet te twisten valt) niet moeders mooiste, maar dat probleem kan in 20 seconden worden opgelost.

Met een druk op de knop is de BMW dan getransformeerd tot een open scheurijzer met een zuivere lijn. De koprolbescherming zit verstopt achter de hoofdsteunen en zelfs antennes zijn nergens meer te bespeuren. Het dak heeft zich dan teruggetrokken in de kofferbak, waar het 150 liter van het maximale volume van 370 liter claimt. De transformatie kan al rijdend geschieden, maar er mag dan sprake zijn van een slakkengangetje van maximaal 18 km/u. Cabriolet modellen met een stoffen kap kunnen doorgaans tot op een wat hoger tempo geopend/gesloten worden.

Ten opzichte van de minder krachtige uitvoeringen van de 4-serie Cabriolet biedt de M4 dezelfde visuele kenmerken als de Coupé, inclusief de ‘powerdome’ op de aluminium motorkap (bij de M3 noodzakelijk om een V8 te kunnen monteren, maar nu niet meer dan een gimmick), agressiever vormgegeven bumpers, 4 uitlaatpijpen en een meer specifieke interieuraankleding. Andere optische kenmerken zijn speciale 18-inch velgen (19-inch is optioneel), specifieke buitenspiegels, uitgeklopte wielkasten en een diffusor.

De M4 Cabrio wordt aangedreven door dezelfde 3,0 liter grote, direct ingespoten, dubbel geblazen en 431 pk/550 Nm sterke 6 cilinder lijn motor met variabele klephoogte regeling als de M3 en M4 Coupé. Toch liggen de prestaties op een iets lager niveau, want als gevolg van het gecompliceerde metalen vouwdak en de noodzakelijke carrosserieverstevigingen weegt de open versie afgerond 1.750 kg, oftewel ruim 250 kilo meer dan de gesloten varianten. Dat is fors, maar aan de andere kant: de laatste generatie M3 Cabrio woog maar liefst 1.810 kilo. Met handgeschakelde 6-bak zit de M4 Cabrio in 4,6 seconden op 100 km/u, terwijl de uitvoering met optionele M DCT 7-traps automaat (en dubbele koppeling) 0,2 tel minder nodig heeft. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens BMW gemiddeld 9,1 resp. 8,7 liter per 100 km; de bijbehorende CO2-uitstoot 213 resp. 203 gram/km.

De lancering van de M4 Cabrio volgt na 4 generaties van de open M3, waarvan de eerste editie in 1988 verscheen. Die moest het nog doen met 4 cilinders en 215 pk, oftewel slechts de helft van het vermogen dat het nieuwe model biedt. Dat de topsnelheid slechts met 11 km/u gestegen is (van 239 km/u naar 250 km/u), heeft alles te maken met de elektronische begrenzer waarmee de Duitser standaard is uitgerust.

Om het rijden met het dak omlaag te veraangenamen voorziet de fabrikant in een windschot en nekverwarming in de rugleuningen. De M4 Cabriolet debuteert later deze maand op de New York International Auto Show (NYIAS). De BMW wordt rond de zomer bij de dealers verwacht, voor een prijs van circa 113.000 euro.

Lees verder

Mercedes-Benz valt de 911 aan

4 April '14

Hoewel de SL en de SLS niet de minsten zijn, is Mercedes-Benz niet de leverancier van de ultieme Duitse sportwagen. Dat is Porsche, die al meer dan 50 jaar de 911 relevant weet te houden. Het is verbluffend dat de grote Duitse premiummerken nooit met een rechtstreeks antwoord zijn gekomen. Maar nu zij in andere segmenten rechtstreeks door Porsche worden aangevallen (denk aan de Macan, Cayenne en Panamera), is in ieder geval Mercedes-Benz voldoende gemotiveerd om een sportwagen te ontwerpen die de 911 naar het tweede plan moet verwijzen: de GT AMG.

Het is de bedoeling dat de GT AMG eind september, op de autosalon van Parijs, zijn debuut beleeft. De verkoopstart is voor begin volgend jaar gepland. De prijzen zullen in Nederland rond de 150.000 euro beginnen, oftewel vrijwel op het niveau van de 911 Carrera 4S. Indirect kan de GT AMG als opvolger van de SLS worden beschouwd, die eigenlijk te duur is om op jaarbasis duizenden orders te genereren. In mei rolt het laatste exemplaar van de band en dan zal de AMG divisie in het Duitse Affalterbach zijn blik focussen op de GT, die een levensverwachting van minimaal 6 jaar wordt toegedicht.

In eerste instantie wordt de GT AMG leverbaar met een circa 520 pk sterke dubbel geblazen 4,0 liter V8 motor. Dat is voldoende om de 911 Carrera S peentjes te laten zweten. Is de reputatie eenmaal gevestigd, dan volgt later een beter betaalbare 480 pk versie. Naar goed Mercedes-Benz/AMG gebruik kunnen we ook een Black Series uitvoering verwachten. Die komt echter pas in 2018, maar zorgt dan wel in de vorm van 580 pk voor veel vuurwerk. In vergelijking met de SLS valt de GT AMG ruim 10 procent (170 kilo) lichter uit, waardoor het prestatieniveau superieur zal zijn. Dat is ook te danken aan het dankzij turbotechniek verkregen hogere koppel; de SLS moet het doen met een atmosferische krachtbron en dat merk je aan het aantal Nm’s.

Qua carrosserieproporties zijn er weinig verschillen tussen beide sportwagens. Dat betekent een relatief lange motorkap en een ver naar achteren geplaatste cabine. Ook de maatvoering zal maar weinig verschillen van die van de SLS (4,64 x 1,94 x 1,26) meter. De GT AMG zal echter voorzien worden van conventionele portieren. De vleugelexemplaren van de SLS ogen weliswaar exclusief, maar zijn onpraktisch, vertragen het productietempo en zorgen voor een nodeloos hoog zwaartepunt. De GT AMG moet niet alleen snel zijn, maar ook dagelijks goed bruikbaar, lichtvoetig en relatief betaalbaar. Net zoals de 911.

Een ander belangrijk verschil met de SLS is dat de GT AMG geen apart kofferdeksel krijgt, maar een grote derde deur. Een liftback constructie is voor Mercedes-Benz volledig nieuw, maar vergroot de praktische eigenschappen van de sportwagen sterk. Je kan er dus ook mee naar Ikea. Om te voorkomen dat er interne concurrentie met de SL optreedt, zal Mercedes-Benz de GT AMG niet in open (roadster) uitvoering gaan aanbieden. Hoewel men in Stuttgart de 9-traps automaat klaar heeft, zal deze transmissie niet in de nieuwe sportwagen worden gehangen. Reden is dat de 7-traps Getrag unit van de SLS voor kortere schakeltijden zorgt en het verbruiksvoordeel van 9 versnellingen bij de GT AMG van secundair belang is. Dat Porsche het ook bij 7 verzetten houdt, is natuurlijk ook een overweging.

Qua concept is de GT AMG natuurlijk veel meer een sportwagen à la de 928. Niet alleen voor wat betreft de layout, maar ook met het oog op de grote achterklep. Maar laten we niet vergeten dat die 928 ooit bedoeld was als opvolger van de 911. Maar de ontwikkelingskosten liepen uit de hand, met als gevolg een 20 procent hoger prijsniveau. Een échte vervanger van de 911 is er bij Porsche dus nooit gekomen. Mercedes-Benz maakt deze klus in september alsnog af.

Lees verder

Facelift voor Peugeot 508

4 April '14

Peugeot zal eind september op de autosalon van Genève de vernieuwde 508 presenteren.

De Franse middenklasser is dan 3,5 jaar oud en dat betekent als auto dat je dan rijp bent voor een cosmetische correctie. Niet dat de 508 momenteel optisch sterk aan het verouderen is, maar in het nieuwe modeljaar zullen de kaarten in het D-segment worden herschud: Ford neemt (eindelijk) de nieuwe Mondeo in productie en Volkswagen heeft tegen die tijd een verse editie van de Passat klaar. Beide modellen zullen meer raffinement plus veiligheid tegen een lager verbruik plus CO2-uitstoot bieden. Om de voorkomen dat de 508 in de vergetelheid raakt op de zakelijke markt, komt Peugeot dus met een facelift voor zijn topmodel.

De cosmetische ingrepen zijn relatief subtiel, maar wel goed zichtbaar. Zo krijgt de 508 dezelfde koplampen als de vernieuwde 3008 en 5008. Dat versterkt niet alleen het familiegezicht maar bezorgt de Franse middenklasser ook een zekere speelsheid. Voor wat betreft de achterzijde kan ook gerekend worden op hertekende lichtunits. Een belangrijkere metamorfose vindt echter plaats in het interieur. Daar zal de middenconsole aanzienlijk worden opgeruimd door losse knoppen te vervangen door bediening via een touch screen.

Het motorische nieuws is relatief beperkt. Dat is begrijpelijk want de nieuwe 180 pk sterke 2,0 liter dieselmotor deed vorig jaar al zijn intrede. Nog niet bevestigd is de introductie van de 1.2 e-THP turbo-unit met 130 pk. Qua verbruik en koppelkarakteristiek is dat een zeer welkome opvolger van de astmatische 1,6 liter benzinemotor, maar het is niet zeker of Peugeot het aandurft om in zijn topmodel een 3 cilinder unit te hangen. De concurrentie kan het Franse merk niet helpen bij de beslissing: Volkswagen houdt het bij de Passat bij 4 cilinders, maar de nieuwe Ford Mondeo zal wel leverbaar worden als 3-pitter (de 1.0 Ecoboost met 125 pk).

Lees verder

BMW X7 komt in 2018

4 April '14

BMW heeft bevestigd dat zij het licht op groen gezet heeft voor de X7. Deze 7-persoons vlaggenschip SUV gaat in 2018 in productie en gaat in Nederland naar verwachting 132.000 euro kosten.

BMW komt met de mededeling in het kader van de 20ste verjaardag van haar Amerikaanse fabriek in Spartanburg. Daar rollen momenteel de SUV modellen X3, X5 en X6 van de band. In de fabriek zal ook de nieuwe X4 gebouwd gaan worden. De X7 zal dus ook aan het productiepallet worden toegevoegd. Duitse ingenieurs zaten niet echt te wachten op een groter (en logger plus onzuiniger) SUV model dan de X5/X6, maar de verkoopafdeling wel. De X7 wordt als essentieel beschouwd om met name welvarende autoconsumenten in de Verenigde Staten en China te kunnen bedienen.

De belangrijkste concurrenten voor de X7 zijn de Mercedes-Benz GL en de Range Rover, ondanks dat het laatste type geen 7 zitplaatsen biedt. Er zitten echter meer rivalen in de pijplijn, zoals de Infiniti QX80. In de Verenigde Staten vist Cadillac in dezelfde vijver met de Escalade en Audi broedt op een nóg luxueuzere SUV. Verder zal Bentley het segment in 2016 betreden met de Falcon.

De X7 zal waarschijnlijk worden gebaseerd op een aangepaste versie van de bodemplaat van de nieuwe 7-serie, die eind 2015 zal worden voorgesteld. Voor dit model zal BMW intensief gebruik maken van aluminium en CFRP (met plastic versterkt koolstofvezel). Als deze materialen ook gebruikt worden voor de X7, dan kan de uitkomst een gewicht zijn dat lager uitvalt dan bij de kleinere X5.

Voor de aandrijving van de X7 zullen de bekende 6 cilinder lijn en V8 plus V12 motoren zorgen. Daarnaast kunnen we een stekkerhybride uitvoering verwachten. Het is aannemelijk dat op basis van dezelfde techniek dochter Rolls-Royce op een later tijdstip een SUV zal introduceren. Dat is geen cultuurschok, want voor de Ghost leunen de Britten reeds zwaar op de 7-serie.

Om de productie van de X7 mogelijk te maken, zal BMW de fabriek in Spartanburg voor een bedrag van 1 miljard dollar uitbreiden en moderniseren. De werkgelegenheid stijgt hierdoor van 8.000 naar 8.800 man en de productiecapaciteit groeit van 300.000 naar 450.000 auto’s. Topman Norbert Reithofer van BMW verantwoord de investering door te stellen dat hij zeer optimistisch gestemd is over de Amerikaanse economie. “De autoverkopen zullen dit jaar bijna het niveau van 2007 evenaren. Europa heeft duidelijk langer nodig om uit de crisis te komen”.

BMW verwacht mede door deze investering de wereldwijde productie op te kunnen voeren tot 2 miljoen auto’s per jaar. Ondanks dat de laatste jaren steeds recordverkopen werd gerealiseerd, is verdere groei noodzakelijk om de leidende positie in het premiumsegment vast te kunnen houden. De Amerikaanse markt vervult daarbij een sleutelpositie. Er zijn totaal geen signalen dat de autoconsument aldaar uitgekeken is op grote SUV modellen, waardoor de X7 in de ogen van Reithofer een blijver binnen het gamma kan worden.

Toch is de X7 niet enkel voor de Amerikanen bedoeld. Van de productie in Spartanburg wordt momenteel 70 procent geëxporteerd waarmee BMW de grootste exporteur is naar landen buiten het Nafta vrijhandelsgebied. Voor de X7 ziet Reithofer ook gezonde afzetmogelijkheden in China en Rusland. BMW stelt dat Spartanburg met de investering de grootste autofabriek van het concern wordt. De dagoutput bedraagt nu 1.100 auto’s maar dat zullen er in de toekomst 1.650 worden. Ondanks de crisis van de afgelopen jaren is de Amerikaanse fabriek, die gespecialiseerd is in de productie van de SUV modellen van BMW, op volle toeren blijven draaien.

De Amerikaanse verkoop is goed voor ongeveer 19 procent van de totale omzet van het autoconcern uit München. China neemt inmiddels 20 procent voor zijn rekening. Daar verwacht BMW de productie via een joint venture op te voeren van 300.000 auto’s naar 400.000 stuks per jaar. Met het bouwen van auto’s in de VS weet BMW een deel van de negatieve wisselkoerseffecten te dempen. De sterke dollar raakt de autobouwer daardoor minder hard dan bijvoorbeeld Volvo, dat lokaal geen fabriek heeft. Verkoop van in de dollarzone geproduceerde SUV modellen in Europa is bovendien zeer lucratief voor BMW. De X7 zal ook bij ons verkocht gaan worden, maar voor de SUV is bij ons geen grote afzetrol weggelegd. Wel kan het model voorkomen dat klanten uit een X5 overstappen naar een nog grotere SUV van de concurrentie, bijvoorbeeld de Audi Q7.

Lees verder

Renault heeft de laagste CO2-uitstoot

28 March '14

Renault mag zich het schoonste volumemerk noemen. De modellen met het wybertjeslogo op de motorkap stoten gemiddeld namelijk de minste CO2 uit.

Dat komt niet doordat de Clio, Mégane en Scénic nou zou opvallend zuinig zijn, maar doordat de elektrische modellen van Renault een doorslaggevend steentje bijdragen. Daardoor kon Fiat na 6 jaar van de troon worden gestoten. Dit concern snijdt zichzelf emissietechnisch enigszins in de vingers met de relatief onzuinige 500L en komt niet verder dan plaats 5.

Een en ander blijkt uit een rapport van Jato Dynamics, ’s werelds grootste leverancier van data voor de auto-industrie. Volgens dit bureau bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa vorig jaar 126,8 gram per kilometer. Dat is een verlaging van 5,5 gram ten opzichte van 2012.

Van de 20 grootste automerken hebben er nu 15 een gemiddelde emissiewaarde van minder dan 130 gram per kilometer. Renault voert zoals gezegd de lijst aan: van dit merk bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot 110,1 gram/km, hetgeen 11,2 gram minder is dan in 2012. Geen enkel ander volumemerk wist een dusdanig grote verbetering te realiseren. Renault wist vorig jaar 9.000 elektrische auto’s te verkopen en daar is het milieu blij mee. Evenals met het feit dat het merk in het cross-over segment niet langer actief is met de zuipschuit Koleos, maar primair met de veel schonere Captur (gemiddelde CO2-uitstoot 105,6 gram/km).

Peugeot behaalde opnieuw zilver met een gemiddelde CO2-uitstoot van 114,9 gram. Dit Franse automerk wist zijn positie te behouden dankzij een 2-tal populaire compacte en relatief zuinige modellen, de 208 en de 2008. Daarnaast timmert het concern aan de weg met de hybride uitvoeringen van de 3008 en 508 DS5. Toyota pakte de derde plaats in de emissiestatistieken met 115,9 gram per kilometer. Dit merk profiteert niet alleen van de populariteit van de hybride uitvoeringen van de Yaris en Auris, plus de Prius, maar ook van de nieuwe RAV4, die veel zuiniger is dan zijn voorganger.

Geen podiumplaats was er voor Citroën, al hoeft dit merk zich niet te schamen voor een gemiddelde CO2-uitstoot van 116,2 gram per kilometer. Deze waarde kon onder andere worden bereikt door de introductie van de nieuwe 3 cilinder benzineversies van de C3. Fiat, de voormalige titelhouder, komt uit op een gemiddelde emissiewaarde van 118,1 gram per kilometer. Daarna volgen Seat (118,9 gram), Ford (122,1 gram), Skoda (125,3 gram), Dacia (127,1 gram), Suzuki (127,3 gram), Volkswagen (127,8 gram), Nissan (129,3 gram), Mini (129,5 gram), Kia (129,5 gram), Hyundai (129,7 gram), Opel/Vauxhall (132,0 gram), Volvo (132,1 gram), Audi (135,0 gram), BMW (135,7 gram) en Mercedes-Benz (139,5 gram).

Op autosegment niveau zien we dat in het C-segment (compacte middenklassers) de grootste milieuwinst werd geboekt: bij dit type auto’s daalde de CO2-uitstoot ten opzichte van 2012 met 7,4 gram tot 118,2 gram. In het A-segment was de emissiereductie daarentegen marginaal: van 106,9 gram naar 106,5 gram.

Op landenniveau doet Nederland binnen Europa het best. Bij ons hadden vorig jaar nieuw verkochte auto’s een gemiddelde CO2-uitstoot van 109,0 gram per kilometer. Dat is 9,7 gram minder dan in 2012. De winst is met name te danken aan fiscale maatregelen die de keuze voor een schone auto belonen. Binnen Europa heeft alleen Zwitserland nog een gemiddelde CO2-uitstoot van meer dan 140 gram, namelijk 144,7 gram per kilometer. Toch is ook hier sprake van een verbetering ten opzichte van 2012, want toen werd gemiddeld 151,3 gram de Alpen in geslingerd.

Lees verder

Ford Fiësta tijdelijk als Hot Hatch Edition

25 March '14

Ford heeft dynamische rijeigenschappen bij haar modellen hoog in het vaandel staan.

Vanuit dit perspectief bekeken is het niet verwonderlijk dat het Amerikaanse merk nu met een extra sportief actiemodel komt: de Fiesta Hot Hatch Edition. Die heeft de looks van de ST, maar niet diens dure techniek. Het actiemodel kan worden geleverd met rode of zwarte striping.

Uiterlijke kenmerken van de Fiesta Hot Hatch Edition zijn onder meer sportievere bumpers, zijschorten, een diffusor, een achterspoiler en privacyglas. De standaard velgen zijn verruild voor 16-inch grote lichtmetalen exemplaren. De Fiesta Hot Hatch Edition is verkrijgbaar in Frozen White (unilak), Race Red (unilak) of Panther Black (metaallak). Indien er 240 euro bijbetaald wordt, plakt de dealer er speciale rode of zwarte strepen op.

Zoals het hoort bij een actiemodel is de uitrusting extra uitgebreid. De koper kan rekenen op airco, een navigatiesysteem, een radio/cd/mp3-speler (plus AUX en USB aansluiting), SYNC connectiviteit, Ford My Key en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Ook van de partij zijn elektrisch bedienbare portierramen vóór, verwarmbare plus elektrisch bedienbare buitenspiegels, Hill Start Assist en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Zit er een adder onder het gras? Enigszins wel, want voor de aandrijving zorgt dus niet de 182 pk sterke 1,6 liter 4 cilinder motor van de ST, maar een 3-pitter van 999 cc. Gelukkig wel voorzien van een turbo, waardoor het vermogen uitkomt op 100 pk. De Ecoboost motor is gekoppeld aan een 5-bak.

De prijzen beginnen bij 18.400 euro. Dat is exclusief een inruilpremie van 1.000 euro. Een set achterportieren kost 500 euro extra. Begin volgende maand arriveert de Fiesta Hot Hatch Edition bij de Ford dealer. Ter vergelijking: de ST kost minimaal 25.895 euro.

Lees verder

Dacia krijgt de oude Twingo

25 March '14

Dacia gaat een kleiner model uitbrengen op basis van de oude, uit 2007 stammende, Twingo.

Donor Renault heeft de betreffende platformtechniek niet meer nodig omdat zij overstapt op een compleet nieuwe editie waarbij de motor naar achteren verhuist. Ook het carrosserieconcept wijzigt, namelijk van 3-deurs hatchback naar 5-deurs.

Met de CAD tekeningen van het nu afzwaaiende Twingo model ontwerpt dochtermerk Dacia (waarvan het succes dankzij een verkoopstijging van 19,3 procent in 2013 naar meer smaakt) nu een model onder de Sandero ontwerpen. Die moet actief worden in het A-segment. De productie wordt uitbesteed aan AvtoVaz/Lada in Rusland; tegenwoordig ook onderdeel van de Renault/Nissan alliantie.

Voor Nederland wordt uitgegaan van een instaptarief van 6.995 euro waarmee de Dacia royaal goedkoper wordt dan de Sandero en met afstand de laagst geprijsde nieuwe auto überhaupt zal zijn. De standaarduitrusting zal sowieso ESP, ABS en airbags omvatten. Alliantiepartner Nissan zal in 2015 in Europa (als opvolger van de Pixo) de Datsun Go op de markt brengen, een budgetversie van de Micra. Dit model loopt in India van de band.

De Twingo die binnenkort met pensioen gaat, is technisch nog steeds niet verouderd, in de zin dat de 1.2 16V Eco2 motor het model in aanmerking laat komen voor een tot 20 procent verlaagde bijtelling. Het nieuws dat Dacia een model onder de Sandero krijgt, is niet echt verrassend aangezien de COO van moederbedrijf Renault die een dergelijke instapper vorig jaar nog tegenhield, Carlos Tavares, bij het bedrijf vertrokken is en tegenwoordig voor PSA (Peugeot, Citroën) werkt. Daarmee is ruimte gecreëerd voor nieuw beleid.

Lees verder